České Home Stagingové statistiky
Statistika je jedním z klíčových prodejních nástrojů Home Stagingu.
Tato ryze česká vychází z mých vlastních záznamů, které jsem pořídila v letech 2013 – 2017.
Investice vs. zisk
- Celková investice do Home Stagingu činila v průměru pouhých 0,63 % z částky získané prodejem, 0,92 % u nezařízených a 0,33 % u zařízených nemovitostí, z toho nejvyšší investice představovala 1,9 % a nejnižší 0,12 %.
- Díky Home Stagingu získali majitelé nemovitostí v průměru o 10,44 % navíc oproti původně uvažované částce před Home Stagingem. Nejvyššího zisku 22,74 % dosáhli prodejci zařízeného třípokojového bytu, kteří do přípravy investovali 0,34 %.
- Ze statistiky vyplývá, že za každou investovanou stokorunu prodejci získali v průměru 1.657 Kč, což je šestnáctinásobek investice!
- Téměř 45 % nemovitostí se udrželo v nabídce pouhý 1 týden. Průměrná doba prodeje nemovitosti po Home Stagingu je 5 týdnů.
Nejdelší dobu 45 týdnů setrvala v nabídce jen jedna nemovitost, a to díky příliš vysoce nastavené ceně.
Výši investice do Home Stagingu jde vyčíslit celkem snadno. Započítávají se do ní jak náklady na kosmetiské úpravy a drobné opravy (výmalba, opravy elektrických zařízení, vyklízení, úklid, atp.), tak cena služby samotné (práce homestagera) a v případě nezařízených nemovitostí také půjčovné nábytku a dekorací, jejich doprava a instalace i deinstalace.
Otázka zisku je o něco komplikovanější vzhledem k tomu, že zhruba u 1/3 obchodních případů se cílová částka určuje až po Home Stagingu. Jsou tedy prodané za požadovanou cenu.
Setkávám se také často se zakázkami, které jsou už v nabídce a makléř či majitelé mě kontaktují, protože prodej se nevyvíjí pozitivně. Nejdéle takto nabízená nemovitost byla na realitním trhu nabízena dokonce víc něž jeden rok a po Home Stagingu našla nového majitele během 2 týdnů.
- Doba prodeje se díky Home Stagingu zkracuje průměrně o dvě třetiny.
S tím úzce souvisí náklady na údržbu domu či bytu, které se pohybují v řádech tisíců korun měsíčně a s každým dnem navíc rostou. Tyto částky nejsou zahrnuté mezi investice. Statistika by díky nim byla ještě výrazně optimističtější. Pro představu je možné využít šikovného kalkulátoru zde:
Ceny
- V průměru vyšlo prodejce půjčovné nábytku na 14.500 Kč a dekorací na 7.000 Kč.
- Cena homestagingové služby vychází průměrně na 17.000 Kč.
Ke statistikám ceny je potřeba poznamenat, že náklady na Home Staging jsou výrazně vyšší u nezařízených nemovitostí, kde je potřeba půjčit, dopravit a nainstalovat veškeré chybějící vybavení. Svou roli hraje také velikost nemovitosti a její lokalita.
Lokalita a typ nemovitosti
- 79 % objemu mých homestagingových zakázek činily byty, 21 % pak rodinné domy a vily.
- Home Staging nezařízených nemovitostí se týká více než poloviny (52 %) zakázek.
- K 63 % zakázek zapůjčuji dekorace z vlastního skladu.
- Nejčastěji se provádí Home Staging u nemovitostí v hodnotě 5 – 10 miliónů Kč – cca 45 % všech zakázek.
- V 95 % proběhl Home Staging u nemovitostí určených k prodeji, a 5 % činí nemovitosti k pronájmu.Home Staging nemovitostí k pronájmu tvoří samostatnou kapitolu. Protože k tomuto typu zakázek zatím nemám dostatek vstupních dat pro seriózní statistiku, bilanci jednoho zajímavého obchodního případu si můžete prostudovat například na této konkrétní zakázce: Home Staging nezařízeného bytu k pronájmu 1+kk , Praha 6 – Liboc
- Nejvíce 26,32 % realizovaných homestagingových zakázek proběhlo v průběhu let 2013 – 2017 na území Prahy 5, přičemž sídlo realitní kanceláře či zadavatele nesouviselo s místem nemovitosti.
- 10,5 % homestagingových projektů proběhlo mimo území Prahy.
Vzhledem k tomu, že Ukázkový domov působí převážně na území Prahy, vypovídá tato statistika především o Home Stagingu v této části České republiky.
Do statistiky nejsou započítány nedokončené zakázky, kde proběhla například jen úvodní konzultace a samotný Home Staging si zadavatel realizoval buď sám, nebo k prodeji došlo ještě před jeho realizací, případně z prodeje úplně sešlo.
Kdo za Home Staging v česku platí
- Za přípravu nemovitosti k prodeji či pronájmu platili v plné výši především majitelé nemovitostí – 68 %.
- Do Home Stagingu pak z vlastní kapsy investovali makléři či jejich realitní kanceláře – 26 %.
- 6 % makléřů se podílelo na investici spolu s prodejci.
- U téměř 16 % zakázek došlo v rámci Home Stagingu k celkovému či alespoň částečnému odprodeji zapůjčeného vybavení.
Světové Home Stagingové statistiky
Podle americké Národní asociace realitních makléřů
se investice do Home Stagingu v rozsahu 1 až 3 procent z prodejní ceny
obrátí v zisk 8 až 10 procent navíc k ceně získané prodejem.
Klíčové poznatky vyplývající z rozsáhlé statistiky, kterou v roce 2017 vydala americká Národní asociace realitních makléřů (zkráceně NAR)
NAR oslovila přes 53.760 svých členů, aby zjistila jejich názor například na to, co jim Home Staging přináší, kdo a jak za něj obvykle platí nebo v kterých případech ho doporučují svým klientům.
-
-
-
- 29 procent makléřů zastupujících prodejce věří, že u nemovitostí upravených Home Stagingem jsou kupující ochotni zaplatit cenu vyšší o 1 až 5 %. Dalších 29 procent je dokonce přesvědčeno, že Staging zvyšuje horní hranici ceny o 6 až 20 %.
-
- 31 procent makléřů zastupujících kupující uvedlo, že u nemovitostí upravených Home Stagingem byli kupující ochotni zaplatit cenu vyšší o 1 až 5 %. Dlaších 18 procent je přesvědčeno, že Staging zvýšil horní hranici ceny dokonce o 6 až 20 %.
-
- 97 % makléřů zastupujích kupce nemovitostí udává, že Home Staging má na kupující alespoň částečný vliv.
-
- 77 % kupujících si díky Home Stagingu dokáže lépe představit nabízenou nemovitost jako vlastní domov, 40 % se díky on-line prezentaci odhodlá přijít na osobní prohlídku, 38 procent reaguje pozitivně na cenovou nabídku, díky úpravám zohledňujícím vkus kupců, a 27 procent kupujících je díky Home Stagingu ochotných přehlížet ostatní nedostatky
-
- 38 % makléřů zastupujících prodejce využívá Home Staging k prodeji všech nemovitostí ve své nabídce, 14 % využívá Staging u těžko prodatelných domů a 7 % najímá stagera jen u nemovitostí s vysokou cenou. 37 % doporučuje jen vyklidit nepořádek a opravit drobné nedostatky, aniž by využili homestagingových služeb.
-
- Průměrnou výši nákladů na Home Staging v USA zpráva z roku 2017 neuvádí, ale v předchozím průzkumu v roce 2015 se průměr pohyboval ve výši 675 $, tedy asi 14.700 Kč.
-
- 25 % prodejců platí za Home Staging z vlastních prostředků ještě před uvedením nemovitosti na trh, 21 % makléřů si upravuje nemovitosti k prodeji samo, 14 % pak nabízí prodávajícím profesionální Home Stagingové služby a 7 % makléřů ho platí svým klientům v rámci vlatního portfolia služeb.
-
- Pokoje, které jsou nejčastěji ošetřeny Home Stagingem v rámci prodeje: obývací pokoj 83 %, kuchyň 76 %, hlavní ložnice 69 %, jídelna 66 %, koupelna 53 %, dětský pokoj 31 %, další ložnice 21 %.
-
-
Statistika Home Staging Resource 2018
HSR uskutečnila na začátku roku 2018 rozsáhlou anketu, které se zúčastnili certifikovaní homestageři (Ukázkový domov byl jedním z nich) z celého světa.
Výsledky odpovídají vyhodnocení prodeje více než 4.200 nemovitostí.
- Přes 85 % nemovitostí se díky realizovanému Home Stagingu prodalo o 6 – 25 % lépe .
- 68 % nemovitostí se díky realizovanému Home Stagingu prodalo o více než 9 % lépe. Z toho největší podíl 40 % činily nemovitosti, které prodejcům vydělaly 9 – 12 %.
Další zajímavá fakta týkající se Home Stagingu
- Pouze 10% kupujících vidí potenciál navštíveného domu (HSR)
- Tato statistika vychází z největšího realitního serveru v USA www.Realtor.com
Počet fotografií | Počet shlédnutí inzerátu | Počet reálných zájemců |
---|---|---|
1 fotka ve Vaší inzerci | 5 shlédnutí | 1,37 kontakt prodejce |
21 a více fotek | přes 77 shlédnutí | 11 a více kontaktů prodejce |
Celkem jasně – položka obsahující více než 20 fotek zajistila téměř 10x vyšší počet zájemců a více než 15x více shlédnutí.
Počet fotografií | Počet dnů na trhu |
---|---|
1 fotka | 70 dnů na trhu |
6 fotek | 40 dnů na trhu |
16-19 fotek | 36 dnů na trhu |
20 a více fotek | 32 dnů na trhu |
Pokud jste realitní makléř a máte k dispozici nějaké vlastní zajímavé průzkumy související s tématem Home Stagingu a myslíte si, že by bylo vhodné je publikovat mým prostřednictvím k podpoře úspěšného prodeje domů a bytů, budu velice ráda, když mi je poskytnete ke zveřejnění.